Luokkasopimuksia ja kansainvälisyyttä ihmisoikeuksien opettamiseen – lasten ja nuorten näkökulma tuli esiin Educa-messuilla

31.1.2018 klo 08:00

- Syrjintä ja kiusaaminen vähentyisivät, kun tiedetään, ettei se ole ok, viidesluokkalainen Taavetti Rossi vastasi kysymykseen, miksi on tärkeää puhua lasten oikeuksista. Keskellä Onni Varjonen, vasemmalla Eliel Parpala.
- Syrjintä ja kiusaaminen vähentyisivät, kun tiedetään, ettei se ole ok, viidesluokkalainen Taavetti Rossi vastasi kysymykseen, miksi on tärkeää puhua lasten oikeuksista. Keskellä Onni Varjonen, vasemmalla Eliel Parpala.
Vuorenmäen koulun rehtori Esa Kukkasniemi haastatteli oppilaita Educa-messuilla Ihmisoikeudet osaksi koulukulttuuria -lavaohjelmassa.
Vuorenmäen koulun rehtori Esa Kukkasniemi haastatteli oppilaita Educa-messuilla Ihmisoikeudet osaksi koulukulttuuria -lavaohjelmassa.
Ihmisoikeuskasvatusosastolla arvottiin Jokainen on yhtä arvokas -mukeja.
Ihmisoikeuskasvatusosastolla arvottiin Jokainen on yhtä arvokas -mukeja.
Kauniaisten ruotsinkielisen lukion opiskelijat keskustelivat ihmisoikeuksien roolista koulukulttuurissa Educa-messuilla.
Kauniaisten ruotsinkielisen lukion opiskelijat keskustelivat ihmisoikeuksien roolista koulukulttuurissa Educa-messuilla.
Anna Hedström (vas.) ja Linnéa Lang lauloivat koskettavan kappaleen "To be human" lavaohjelman aluksi.
Anna Hedström (vas.) ja Linnéa Lang lauloivat koskettavan kappaleen "To be human" lavaohjelman aluksi.
Ihmisoikeuskasvatusta tuotiin esille myös järjestäjien yhteisellä messupisteellä, jossa ihmisoikeusasiantuntijat perehdyttivät kävijöitä esimerkiksi lapsen oikeuksien sopimukseen, uusiin opetussuunnitelmiin ja uudistettuun ihmisoikeudet.net-sivustoon.
Ihmisoikeuskasvatusta tuotiin esille myös järjestäjien yhteisellä messupisteellä, jossa ihmisoikeusasiantuntijat perehdyttivät kävijöitä esimerkiksi lapsen oikeuksien sopimukseen, uusiin opetussuunnitelmiin ja uudistettuun ihmisoikeudet.net-sivustoon.

Ihmisoikeuskasvatus osaksi koulukulttuuria -lavaohjelman pääosassa olivat lapset ja nuoret, jotka kertoivat kokemuksiaan ja toiveitaan ihmisoikeuksien opetuksesta. Ihmisoikeuskeskus osallistui kasvatusalan vuotuisille Educa-messuille ihmisoikeuskasvatusta käsittelevällä osastolla ja lavaohjelmalla yhteistyössä Ihmisoikeusliiton, Suomen Amnestyn osaston ja Suomen Unicefin kanssa.

Vuorenmäen koulun kolme oppilasta kertoivat kokemuksistaan lapsenoikeusperustaisessa koulussa. Koulu on yksi Unicefin 2-vuotispiloteista, joissa lapsen oikeuksien sopimus ja muut ihmisoikeussopimukset pyritään siirtämään paperilta toiminnan suunnitteluun ja arjen käytäntöihin. Lasten osallisuuden kasvattaminen on yksi tärkeimmistä periaatteista.

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi Huomaa hyvä -puuta, johon lisätään lehtiä, kun joku tekee jotain hyvää.

- Sain lehden, kun pidin toisille ovea auki, kertoo kakkosluokkalainen Eliel Parpala.

Vuorenmäen koulun rehtori Esa Kukkasniemen mukaan puun ansiosta hyviä asioita huomataan, vaikka kaikkia hyviä tekoja ei kirjattaisi ylös.

Lasten kanssa on yhdessä tehty myös luokkasopimuksia, joissa on esimerkiksi sovittu, että ketään ei saa kiusata. Seinille kiinnitetyt sopimukset ovat oppilaiden mukaan pitäneet hyvin.

- Ja jos joku mokaa, niin lapuilla voi muistuttaa sopimuksesta, pojat kertovat.

Vuorenmäen koulussa tutustutaan yhteen lapsen sopimuksien oikeuteen viikossa. Oikeuksista on oppilaille jäänyt mieleen ainakin se, että lapsella on oikeus saada riittävästi ruokaa. Myös oikeus omaan perheeseen ja iloon toistui lasten vastauksissa.

- Jokaisella on oikeus voida hyvin, Taavetti Rossi tiivistää.

 

Opiskelijat kaipaavat kansainvälisyyttä ihmisoikeuksien opetukseen

 

Kauniaisten ruotsinkielisen lukion opiskelijat keskustelivat ihmisoikeuksien roolista koulumaailmassa itse esiinnostamillaan kysymyksillä. He listasivat myös monta konkreettista tapaa työskennellä ihmisoikeuksien parissa.

- Leikkejä, askartelua, myöhemmin keskustelua ja esimerkiksi KiVa-koulu. Rohkaiskaa oppilaita pohtimaan asioita myös kotona ja seuraamaan, mitä maailmalla tapahtuu, Kauniaisten lukion opiskelijat vinkkasivat opettajayleisöä.

Opiskelijat painottivat, että opettajan vastuulla on nostaa esiin ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä.

- Lukiotasolla pitäisi keskittyä siihen, mitä me voimme tehdä. Pitäisi verrata ryhmiä ja eri maita, jotta saataisiin kokonaiskuva. Meidän vastuulla on huolehtia siitä, että muilla menee hyvin.

Opiskelijat pitivät ihmisoikeuksia välttämättöminä, mutta näkivät niiden opetuksessa petrattavaa.

- Esimerkeissä voisi käyttää vähemmän stereotyyppisiä nimiä. Ne tuppaavat olemaan tyyliin Kaisa ja Pelle. Opettajilla pitäisi olla parempaa materiaalia, ja peruskoulujen maantiedon opetus pitäisi keskittyä koko maailmaan, ei vain Suomeen ja Pohjolaan.

 

Valmiit materiaalit opetuksen tueksi

 

Kauniaisten ruotsinkielinen lukio käsitteli ihmisoikeuksia viime vuonna esimerkiksi viettämällä kansainvälistä ihmisoikeuspäivää 10.12. Teemapäivien ja koko ihmisoikeuskasvatuksen tueksi Amnestyn Suomen osasto, Ihmisoikeusliitto, Suomen YK-liitto ja Maailma.net ovat tuottaneet ihmisoikeudet.net-sivuston, josta löytyy valmiita tehtäväpaketteja opettajille.

Ihmisoikeuskeskus taas on koostanut kattavan luentosarjan perus-ja ihmisoikeuksista Suomessa ja maailmalla.