Uudistettu Euroopan sosiaalinen peruskirja (1996)
![](https://bin.yhdistysavain.fi/1586428/tAWDvzTVcrnmmdc2O0US0VeqUJ/viiva.png)
Ajankohtaista
DL 30.6.2024 Euroopan sosiaalinen peruskirja
NGO/NHRI Ad hoc-raportti elinkustannuskriisistä 6/2024 mennessä.
https://www.coe.int/en/web/european-social-charter/finland
![](https://bin.yhdistysavain.fi/1586428/tAWDvzTVcrnmmdc2O0US0VeqUJ/viiva.png)
Päivitetty 8.5.2024
Revised European Social Charter
Suomen osalta voimaan 1.8.2002 (SopS 78-80/2002).
Täytäntöönpanoa valvovat Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea yhdessä hallitusten välisen komitean ja ministerikomitean kanssa.
Raportointivelvollisuus vuosittain 31.10. mennessä.
Raportoinnissa peruskirjan artiklat on jaettu neljään temaattiseen ryhmään:
- lapset, perheet ja maahanmuuttajat;
- työoikeudet;
- terveys, sosiaaliturva ja -suojelu;
- työllisyys, valmennus ja yhdenvertaiset mahdollisuudet.
Vuosittain raportoidaan yhden ryhmän artikloista.
Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea hyväksyy suositukset kustakin artiklaryhmästä neljän vuoden välein.
Ajoittain komitea pyytää yksinkertaistettuja raportteja järjestökantelujen täytäntöönpanosta.
Määräajoin raportoidaan artikloista, joita ko. valtio ei ole hyväksynyt.
Komitea voi pyytää myös ad hoc-raportteja tavanomaisen raportin sijaan.
![](https://bin.yhdistysavain.fi/1586428/tAWDvzTVcrnmmdc2O0US0VeqUJ/viiva.png)
Sopimuksen tavoite
Sopimuksen tavoite on turvata ja edistää sosiaalisia oikeuksia Euroopassa. Nämä oikeudet on taattava kaikille jäsenvaltion oikeudenkäyttöpiirissä oleville henkilöille ilman syrjintää.
![](https://bin.yhdistysavain.fi/1586428/tAWDvzTVcrnmmdc2O0US0VeqUJ/viiva.png)
Suomen viimeisin temaattinen raportit:
Suomen 17. raportti (työoikeudet, artiklat 2, 4, 5, 6, 21, 26, 28, 29) annettiin 20.12.2021. Loppupäätelmät julkaistiin maaliskuussa 2023.
![](https://bin.yhdistysavain.fi/1586428/tAWDvzTVcrnmmdc2O0US0VeqUJ/viiva.png)
Järjestökanteluiden täytäntöönpanon valvonta
Järjestökanteluraportit (13., 15. ja 16. ja 18. raportti) käsittelivät kanteluihin annettujen ratkaisujen täytäntööpanoa. Viimeisimmät komitean huomiot näistä raporteista julkaistiin huhtikuussa 2024
Komitea katsoo, että täytäntöönpanotoimet ovat olleet riittämättömiä näiden kaikkien osalta.
![](https://bin.yhdistysavain.fi/1586428/tAWDvzTVcrnmmdc2O0US0VeqUJ/viiva.png)
![](https://bin.yhdistysavain.fi/1586428/tAWDvzTVcrnmmdc2O0US0VeqUJ/viiva.png)
Artiklat joita ei ole ratifioitu - erillinen tarkastelu
Suomi ei ole ratifioinut uudistetun Euroopan sosiaalisen peruskirjan
- 3 artiklan 2 ja 3 kohtaa,
- 4 artiklan 1 ja 4 kohtaa,
- 7 artiklan 6 ja 9 kohtaa,
- 8 artiklan 1, 3 ja 5 kohtaa sekä
- 19 artiklan 10 kohtaa.
EN:n ministerikomitean 11.12.2002 antaman päätöksen mukaisesti Euroopan sosiaalisen peruskirjan ei-hyväksyttyjen sopimusmääräysten tilannetta tulee valtiokohtaisesti tarkastella viiden vuoden väliajoin ratifioimispäivämäärästä. (Peruskirjan C artiklan (osa IV, 22 artiklan) mukainen prosessi).
Suomi on ollut tarkastelussa neljä kertaa.
Komitea katsoo tarkastelussaan, että Suomi voisi välittömästi hyväksyä 19 artiklan kohdan 10. Komitean mukaan merkittävää estettä ei myöskään ole lainsäädännössä tai käytännössä 4 artiklan kohdan 1, 7 artiklan kohtien 6 ja 9 sekä 8 artiklan kohtien 1 ja 3 hyväksymiselle.
Komitea katsoo, että lainsäädäntömuutoksia vaaditaan artiklan 3 kohtien 2 ja 3 sekä artiklan 8 kohdan 5 ja artiklan 4 kohdan 4 osalta.
Seuraavan kerran ei-hyväksytyt artiklat ovat Suomen osalta tarkastelussa vuonna 2027.
Euroopan neuvoston verkkosivu ei-hyväksyttyjen artikloiden tarkastelusta
![](https://bin.yhdistysavain.fi/1586428/tAWDvzTVcrnmmdc2O0US0VeqUJ/viiva.png)
Kansalaisjärjestöjen osallistuminen raportointiin
Lue lisää kansalaisjärjestöjen osallistumisesta raportointiin.
https://www.coe.int/en/web/european-social-charter/ingos-engagement-with-ecsr