CEDAW-komitea: Hallituksen toimet naisiin kohdistuvan vihapuheen torjumisessa riittämättömiä
20.8.2025

YK:n kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevaa yleissopimusta valvova CEDAW-komitea katsoo, että Suomen hallituksen toimet ovat riittämättömiä muun muassa naisiin kohdistuvan ja sukupuoleen perustuvan vihapuheen torjumisessa ja rankaisemisessa.
Komitea arvioi sopimuksen täytäntöönpanon edistymistä nopeutettuun seurantaan nostettujen suositusten osalta hallituksen väliraportin ja muun muassa kansalaisjärjestöjen ja Suomen kansallisen ihmisoikeusinstituution toimittaman aineiston perusteella. Muiden suositusten osalta asiaa tarkastellaan seuraavan raportin käsittelyn yhteydessä.
Komitea antoi vuonna 2022 Suomelle suosituksia, joista viisi teemaa nostettiin vuoden 2025 nopeutettuun tarkasteluun:
sukupuoleen perustuvan vihapuheen kriminalisointi, syyteoikeus työssä kohdatusta vihapuheen uhkasta sekä vihapuheen ja naisten stereotyyppisten kuvien esittämisen torjuminen mediassa ja mainonnassa (suositusten kohta 20 (a)-(c))
steriloimislain tahdonvastaista sterilisaatiota koskevan 2 pykälän kumoaminen ja korvausten mahdollistaminen uhreille (suositusten kohta 22 (c)),
sovittelun lopettaminen lähisuhdeväkivaltatapauksissa (suositusten kohta 24 (b)),
naisten edustuksen edistäminen puolueiden ehdokaslistoilla erityisesti kuntatasolla (suositusten kohta 28 (a))
naisten edustuksen lisääminen puolustusvoimien päätöksenteossa (suositusten kohta 28 (d)).
Komitea tyytymätön hallituksen toimiin suositusten täytäntöönpanossa
Komitean mukaan suosituksia on pantu täytäntöön vain osittain tai ei lainkaan. Lisäksi monilta osin hallituksen komitealle toimittama tieto on ollut osittain tai täysin riittämätöntä.
Ainoa suositus, joka komitean mukaan on pääosin pantu täytäntöön, koskee sovittelun kieltämistä lähisuhdeväkivaltatapauksissa. Lainsäädäntömuutos tuli voimaan vuoden 2025 alussa.
Sovittelun kieltämistä koskevan lainsäädännön soveltaminen vaatii riittävät resurssit
Ihmisoikeuskeskus katsoo, että sovittelun kieltävä lainsäädäntö on ollut voimassa vain vähän aikaa, joten sen soveltamisesta ei ole vielä paljoakaan tietoa. Riskinä on, että poliisi ei välttämättä tunnista väkivaltatapauksia tai tutkinta ja syytteen valmistelu päätetään lopettaa työ- ja budjettipaineiden helpottamiseksi. Lisäksi uhripalveluiden rahoitukseen kohdistuvat budjettileikkaukset vaikeuttavat palveluiden saatavuutta. Myös työnjako valtion, alueiden, kuntien ja yksityisten palveluntarjoajien välillä on epäselvä ja aliresursoitu.
Miten Ihmisoikeuskeskus on osallistunut määräaikaisraportin käsittelyyn?
Ihmisoikeuskeskus osallistui määräaikaisraportointiin lausunnollaan kesäkuussa 2021 sekä lisälausunnollaan syyskuussa 2022. Lisäksi keskus osallistui CEDAW-komitean kuulemiseen, jossa komitea käsitteli hallituksen antamaa määräaikaisraporttia, sekä lausumalla hallituksen täytäntöönpanoraportista kesäkuussa 2025. Komitea ilmoittaa seuraavan määräaikaisraportin käsittelyn ajankohdan myöhemmin.
Tutustu
Ihmisoikeuskeskuksen lausunto CEDAW-komitealle vuoden 2022 suositusten täytäntöönpanosta (englanniksi)
CEDAW-komitean suositukset Suomelle sekä muut määräaikaisraportoinnin materiaalit (YK:n tietokanta, englanniksi)
CEDAW-komitean kirje hallitukselle arvioista suositusten täytäntöönpanosta (PDF, englanniksi)
Ulkoministeriön kooste komitean arvioista suositusten täytäntöönpanosta (PDF, suomeksi)
Aiemmin aiheesta
Lausunto: Ihmisoikeuskeskus antoi lisätietoja CEDAW-komitealle (12.9.2022)
Ihmisoikeuskeskus lausui naisten oikeuksista YK:n CEDAW-komitealle (23.7.2021)
Lisätietoja:
asiantuntija Leena Leikas, p. 09 432 3781, etunimi.sukunimi@eduskunta.fi